6.1.2014

Mitäs meille taas...

No kaiken näköistä! Joulu oltiin ihan kotosalla ilman erikoisempaa ohjelmaa, kelpieporukalla käytiin pariin otteeseen lenkillä. Joulun jälkeen lähdettiin käymään Lassen äidin luona Tukholmassa. Pojat matkustivat laivalla oikein nätisti koko yön nukkuen.

Lassen äidin uusi asunto oli lähellä isoa ulkoilualuetta, jossa suuria niittyjä ja paljon ratsastusreittejä. Siellä saivat koirat kirmata vapaana mielensä mukaan ja niillähän riitti vauhtia, kun oli niin hienot aakeet suditella :D
Påjkarna i Stockholm
Uusi Vuosi otettiin vastaan kotosalla (nukkuen). Ei mitään erikoisempaa siis sillonkaan.

Paimentamassa ollaan käyty muutaman kerran. Kamin kanssa ollaan ehkä vähän päästy eteenpäin tossa silmän irrottamisessa laumasta ja etäisyyden saamisessa, eihän asian kanssa olekaan tapeltu kuin muutama vuosi... Ledi puolestaan on edelleen niin kovin kiltti ja fiksu paimen, alkaa ihan kisajalkaa kutittamaan, josko kesällä pääsis...

Tokon suhteenkin ollaan vähän taas aktivoiduttu. Millan ja kultsujen kanssa otettiin oikein kunnon treenisessio hallilla edellispäivänä ja tuli tehtyä monen moista. Vähän olen ruvennut harkitsemaan, että josko Kamin kanssa mentäis kokeilemaan voittaja-luokkaa jo keväällä... Seren kurssillekin päästiin, joten helmikuusta eteenpäin ainakin tulee tokoiltua vähän enempi ajatuksella.

Täytyypä tässä joku päivä vielä käydä läpi viime vuoden tavoitteet ja "toteumat" sekä miettiä tavoitteet tälle vuodelle. Ainakin lajirepertuaari on "olosuhteiden pakosta" aika lailla eri kuin vuosi sitten, mutta mikäs siinä, varsinkin nyt kun olen itsekin alkanut innostua taas muistakin lajeista kuin aksasta.

14.12.2013

Synkkä ja myrskyinen yö...

Torstain ja perjantain välinen yö oli todella myrskyisä. Koko yön kuuntelin, kuinka tuuli puhisi, takkaluukku kolisi, talo natisi ja lopulta jopa kattotiilet kolisivat. Kyllä vähän hirvitti... Sähköt katkesivat puolen yön jälkeen. Aamulla kävin koirien kanssa lenkillä vain tossa naapurin pellolla, metsään ei uskaltanut mennä, kun myrsky oli vielä melkein vahvimmillaan ja tie puolestaan menee tuolla tuulen puolella, joten sinnekään ei viitsinyt lähteä (enkä mä koskaan siellä päin kyllä lenkkeilekään). Aamupalaa puputin kynttilänvalossa ja töihin. Pihalla tuli huomattua myös yksi kaatunut puu. Isohko puu oli kaatunut juuri siihen, missä meillä yleensä on autot parkissa. Nyt ne oli onneksi molemmat sattumalta talon päädyssä eikä kyseisellä paikalla. Eivätkä olleet edes kattotiilen alastulolinjalla, se oli tippunut parin metrin päähän.
Parkkipaikka
Kotitien alkupäässä oli jäljistä päätellen jo korjattu jokunen puu pois kulkuväylältä, kiitos siitä aamun aikaisille kulkijoille.

Työpäivän jälkeen oli edelleen sähköt pois. Lenkin jälkeen sytytin talon täyteen kynttilöitä ja tulen takkaan. Iltapalaksi olin hakenut kotimatkalla pizzan (ja punaviiniä). Mikäs siinä tunnelmoidessa. Lopulta myöhään illalla tuli sähkötkin.

Lauantaiaamuna sängyssä silmät avatessani huomasin heti, että talo on taas sähkötön. Ei nimittäin kuulunut pientä IV-koneen hurinaa tai ollut vihreää valoa palovaroittimessa. Siispä taas aamupalaa kynttilänvalossa. Aamun vähän valjettua laitoin repun selkään, sinne kattotiilen ja jäisiä tikkaita pitkin huurteiselle talon katolla. Kyllä sai varovaisesti könytä menemään... Harjalla oli muutama tiili pystyssä ja yksi karannut kokonaan, homma tuli fiksattua kuntoon. Tämän jälkeen tuli huomattua, että etuoven edestä on pari mäntyäkin kaatunut naapurin pihalle. Miten olikin kulunut jo yli vuorokausi ennenkuin tämmöstäkään huomasi?
Seijan järjestämät kattotiilet
Männyt änkeää naapuriin


Kotihommien jälkeen lähdin kohti Maariaa ja kelpielenkille :) 10 kelpiä omistajineen painoi menemään pikkupakkasessa, olipas taas mukavaa. Koska Kamin suosikkivahdittava Armas ei ollut mukana, tuli porukan seuraavaksi vanhimmista (Lediä lukuunottamatta) uroksesta Noasta Kamin silmätikku. Onneksi Noallakin riitti hermot Kamin pysäyttelyleikkiin, joskin jossain vaiheessa mulla meni hermot mokomaan ja muutaman pärähdykseni jälkeen Kami malttoi lopettaa pikkupojan kiusaamisen.
Kami, Ansa ja Kasku

Koko kööri: paikalta karkaamassa Penne, vasemmalla takana Kasku ja Ansa, kivellä Ledi ja Noa, kiven edessä rivissä Kami, Lyyti, Helmi, Maus ja Kiista

Lenkin jälkeen otettiin vielä pienet tokot (sekä glögiä ja joulutorttuja). Ledin kanssa sain muutamia vinkkejä seuruuseen, Kami teki ruutua piiiiitkästä aikaa. Viimeksi tehnyt kesällä eikä koskaan ole hommaa niin paljon tehnyt, että se hallussa olisi. Mutta yllättävän hyvinhän se aina lähti ruutuun ja haki paikkaa keskellä ruutua. Me suprised! Kotiin päästyä huomasin taas sähköjenkin palanneen, hyvä hyvä. Tosin edelleen tossa tien alkupäässä retkottaa puu linjoilla eli jossain vaiheessa joku katko ainakin odotettavissa.
Puu linjalla
Viime viikonloppuna Ledi muuten kisasikin taas. Kotikisat ja taas ihan hyvä meno. Ekalla radalla oli hankalia linjoja. Mulla tosin homma lässähti jo alun puomin ylösmenovirheeseen. Sitä alkuun jo ennakoinkin, koska alussa oli hyppy, pituus ja puomi. Tommosen suoran jälkeen jää pituudelta helposti se pitkä laukka päälle ja tulee ylösmenovirhe. Puomin jälkeisessä päällejuoksussa kaahotti esteestä ohi ja seuraavan suoran jälkeen väärään päähän putkea.



Tokalla radalla päästiin virheettä loppusuoran alkuun asti ja siellä ohi yhdestä hypystä. Koska virhe oli alla, maltoin puomilla palauttaa koiran takaisin alastulolle kun lähti sieltä ilman lupia. Tämä oli hyvä, koska kisoissa on tullut lipsuttua tuon kontaktien vapautuksen kanssa. Hyvä mieli kisoista jäi joka tapauksessa.

7.12.2013

Lumista paimennusta

Viime yönä saatiin viimein ohut lumikerroa, ihanaa. Harmi vaan, että ensi viikolla se sulaa jo pois... Tänään päästiin kuitenkin paimentamaan lumiselle pellolle, karitsatkin oli innoissaan ensilumesta :D

Ledi teki ekan kierroksen verkkotarhalla poispäinajoa. Ihan ok. Kami teki samaa harjoitusta kuin viimeksi eli lauman jako ja sitten porukoiden ajoa vuorotellen. Nyt hokasi paljon nopeammin sen, että vaihdellaan laumaa, täytyy pystyä irrottamaan silmä yksistä ja etsiä toisia. Karitsat oli tosi helposti jaettavissakin eli erittäin onnistunut harjoitus.

Tokalla kierroksella Ledi sai siirtää lauman verkkotarhasta pellolle ja häkittää. Häkitys meni (vahingossa) ihan kertarykäsyllä nappiin. Sitten otettiin laumasta puolet ulos, puolet jäi häkkiin. Ledi sai tosi hienosti irrotettua ulos otetut häkiltä ja pidettyä lauman hallinnassa häkkiä kierrettäessä, lampailla oli kuitenkin tosi kova veto häkille kavereiden luo. Lopuksi vielä vietiin tämä puolikas lauma verkkotarhalle. Lediltä aivan superhieno suoritus, nyt ei tullut "jännästä" tilanteesta huolimatta yhtään epävarmuushetkeäkään, jolloin jää yleensä juoksemaan kaukaisuuteen. Se alkaa olla tosissaan syttynyt töihin.

Kamin kanssa tehtiin pitkiä hakuja. Menin puoleen väliin sivuun kutsumaan ensiksi luokse ja siitä hakuun. Eka haku oli Kamin varmaan paras ikinä, tosi hieno kaari. Toka kerta tehtiin toiselta puolen, tässä tuli mun ohituksen jälkeen pieni epävarmuus ja kaari jäi vähän suppemmaksi, mutta suht riittävä kuitenkin. Toinen kerta vielä samalta puolelta, ilman väli-ihmettelyä, muttei taaskaan ihan niin hieno suoritus kuin eka veto, mutta parempi kuin Kamilla yleensä. Hyvät oli pojat!

Ensilumi innostaa hepuloimaan:



Eilen käytiin kelpieporukalla lenkillä Ruskon maastoissa. Mukana yhdeksän kelpiä, viisi urosta ja neljä narttua, ikäjakauma taisi olla viidestä kuukaudesta seitsemään vuoteen. Hyvin tuli porukka juttuun ja juoksua riitti :)

4.12.2013

"Pakollinen" päivitys

Ohhoh, onpas taas aika hurahtanut eikä mitään ole päivitetty vaikka jotain ollaan jopa tehty ;)

Pari viikkoa sitten oli paimennuspäivä Kemiössä. Sekä Kami että Ledin saivat tehdä kaksi kierrosta naudoilla. Ekassa erässä Kamilla oli laitumella vähän isommat hiehot (3 kpl). Tehtiin ensiksi poispäinajoa ja sitten Kaisan ja Popin kanssa hakuja toisiltamme. Kamin suurin ongelma oli taas se, että joku elukoista jäi sen selän taaksen ja se liikutti vaan osaa porukasta. Murrrr. Eikä tahdo saada silmää irti niistä mitä tuijottaa ja huomattua, että joku jäi joukosta.

Ledi sai pyöritellä pienemmässä aitauksessa kolmea vasikkaa. Kovasti se taas oli totisena ja tarkkana, hassumainen otus :) Tässä pieni pätkä Ledin menosta:


Iltapäivällä Kamikin sai kolme vasikkaa, niitä se piti vähän paremmin kimpassa kuin isompia nautoja. Ei tainnut kertaakaan unohtaa ketään. Ledin teki samoilla otuksilla ja sekin pääsi ton pienemmän aitauksen jälkeen tekemään kierroksen isolla laitumella. Se oli aavistuksen jännempää vissiin, koska tuli taas pari niitä "aivot narikkaan ja juoksen kaukaisuuteen" -hetkiä. Mutta hoiti se hommansakin. Ja sai vasikat hyvin painostettua pellon laidasta jumittamasta taas liikkeelle.

Viime viikolla käytiin paimentamassa Kaisalla. Kami teki lampailla "pujottelurataa" niin, että itse käskytin kauempaa. Ihan ok. Toisella kierroksella Kami sai tehdä jaon, viedä osan porukasta aitauksen toiseen laitaan ja sitten vaihto-käskyllä siirryttiin kuljettamaan toista porukkaa. Ja taas "vaihto" ja siirto toiseen jne, kunnes alkoi mennä tajuntaan, että pystyy irrottamaan katseensa porukasta ja etsimään toista porukkaa. Hyvä hyvä!

Led teki pujottelurataa ihan tasapainokuljetuksena sekä käskyjen nimeämistä. Se on kyllä niin kovin tarkka ja kuuliainen otus, kovasti kiinnostaisi ensi kesänä päästä sen kanssa kisaamaan...

Aksaa ollaan treenattu Ledin kanssa tiistaisin, viime viikolla oli meille ihan älyttömän hankala rata, ei tahtonut tulla mitään. Eilen sentään oli taas helpompi rata ja tosi hyvää sujuvaa menoa, tältä pohjalta sunnuntaina kisoihin.

Tokoakin ollaan vähän väännetty. Kami kykenee jo aksahallilla tekemään kaikkea muuta tokoon liittyvää, muttei seuraamista. Siinä on ylivire niin kauhia, etten edes yritä, kun en vaan pysty kävelemään kun toinen "ihan vähän" painaa... Kaukoja on jumpattu paljon niin, että edessä on joku rima tai vastaava, että jäisi se seiso-maahan-vaihdon edistäminen ja näyttää ihan hyvältä. Luoksetulon stoppeja on tehty putkiavuilla ja sekin näyttää toimivan. Lisäksi ollaan tehty metallia ja hyppynoutoa, nousee aksahallilla muuten metallikin aika hätäseen :D

Ledin tokoilussa edelleen ollaan jumissa seuruun kanssa, muuten liikkeet olis aika hyvällä mallilla. Vielä kun ton "pikku" ongelman saisi kuntoon.

13.11.2013

Kisaonnistumisia!

Sunnuntaina kisasin Ledin kanssa kaksi starttia kotikisoissa. Ennen kisoja laskeskelin, että 2-luokassa ei olla taidettu tehdä oikein yhtäkään onnistunutta rataa. Liki kaikissa kyseessä on ollut jonkun esteen ohi kaahottaminen. Eli puoli vuotta vaan sählätty kisoissa.

Mutta nytpä Lepsu oli pakannut aivonsa mukaan kisareppuunkin eikä kummallakaan radalla tullut YHTÄÄN ohikaahotusta! Tämä on meille tällä hetkellä kova juttu.

Ekalla radalla jännitin kovasti alkua eli kaahaako muurista ulkokautta ohi, siihen olis ollut oikein oiva tilaisuus.... Mutta Ledipä yllätti ja veti aika hienosti koko radan! No kontaktit näköjään kisoissa tällä hetkellä vähän "kusee", täytyypä palata niiden vahvistamiseen treeneissä. Keinulta saikin vitosen. Loppusuoran kaksi peräkkäistä takaaleikkausta oli kanssa vähän tökkivät, mutta onnistuivat sentään. Ja puomin/keinun ylösmenot oli hyvät!



Tokalla radalla kontaktit oli vähän siistimmät, tosin ei treenitasoa sielläkään. Yhdeltä putkelta tuli kielto, mutta sekään ei ollut mikään "aivot narikkaan ja ohi" -kielto vaan itse vissiin inan hätäilin. Mutta muuten oikein mallikas rata!



Toivottavasti nyt saataisiin lisää tällaisia järjellisiä kisaratoja!

Eilen treeneissä kontakteista vain keinu oli radalla. Ekalla kerralla roiskasi rumasti sivusta pois, mutta kun totesin, että ohhoh, nyt mokasit, niin tuli kauhea hätä päästä takasin kontaktille, mutta keinun pää oli jo noussut niin, ettei päässytkään! Panik! Kaikki loput toistot oli ihan täydellisiä. Eiköhän ne kontaktit siis saada taas nopeesti kuntoon, kun vähän muistutellaan. :)

Kamikin pääsi halliin vähän hömppäämään tokoa eli kaukoja muurin palikan takana ja luoksetulon pysäytyksiä takana olevaan putkeen vapauttaen. Kovin vaikeaa sille on kyllä hallissa keskittyä tämmösiin ajatusta vaativiin asioihin kun haluis vaan aksata!

9.11.2013

You can run, but you can't escape

Meidän hiljaiseen arkeen tuli vähän piristystä ja vaihtelua, kun Mian Kasku tuli hoitoon vuorokaudeksi. Voi jösses, kuinka vilkkaalta pikkukelpi mun poikien rinnalla vaikutti :D Ja niin hauskanen hän on.

Ledin kanssa Kasku paini ihan poskettomasti. Mutta tasaisin väliajoin Kasku muisti aina Kaminkin, joka oli piiloutunut kevythäkkiin, ja painui häntä vipattaen häkkiin pussailemaan Kamia. Ja kun oli tarpeeksi painittu, sammui pikku-tornado lattialle, mutta sillonkin piti aina välillä nousta ja käydä Kamia lipsuttelemassa :D Hömelö.

Mutta yhtään ei palannut kellään päreet vaikka välillä väsyttikin tai joku puri jotakuta liian kovaa. Ja yöllä nukuttiin kaikessa hiljaisuudessa eli kaiken kaikkiaan Kasku oli oikein mukava ilopilleri, tervetuloa toistekin. Jahka ollaan levätty ;)

5.11.2013

Pakkopäivitys

Huoh, pitäisköhän tää blogi vallan hylätä kun
a) ei tule päivitettyä
b) päivitykset on joka kerta aivan edellisten kaltaiset...

Eli reilu viikko sitten la kisattiin Lempäälässä. Ekana oli hyppyrata, aika kinkkinen. Ledi kääntyi kuta kuinkin joka hypyltä väärään suuntaan :D Kaikesta sähellyksestä huolimatta hylkäys tuli vasta viimeisen hypyn ohituksesta.
Tokalla radalla mentiin jo vähän paremmin, mutta keinulla himmasi ihmeesti ja kun piti jäädä houkuttelemaan niin olin jatkosta myöhässä ja tuli kielto. Toinen kielto tuli putken jälkeiseltä renkaalta, jota en ohjannut kunnolla vaan rynnin eteenpäin.



Kolmas rata oli ehkä tällä kertaa paras, mutta sieltäkin tulokseksi hyl, koska koira hyppäsi yhden ohittamansa hypyn takaisinpäin. Tunsin radalla jopa hetkellisesti hilpeyttä, kun tutustumisen jälkeen vaihtamani ohjaussuunnitelma toimi ja Ledi painu takaaleikkauksella hypyn jälkeen putken oikeaan päähän niin että soi. :)
Mutta noin pääsääntöisesti siis taas kaikki virheet esteiden ohitteluita. Niitä mitä se ei treeneissä tee...

Sunnuntaina oli ATT:llä "lihastenhuoltopäivä". Kami pääsi vähän balance-temppuilemaan, muuten anti vähän heikko.

Viime viikonloppu oli ulkoilupainotteinen: lauantaina reilu 11 km Kullaanpolulla, sunnuntaina sienestystä ja illalla vielä lenkkeilyä Naantalissa.

Tänään jäi myräkän takia treenit väliin, ei viitsinyt ajaa hallille, koska siellä suunnalla pätki sähköt.

Tokoa ollaan yritetty pihalla treenailla. Ledin seuruu ehkä vähän edistyy, kun tein itse ajatustyötä ja muutin kriteereitäni. Kami treenannut pääasiassa kaukokäskyjä. Pitkällä etäisyydellä palkkoja ekasta noususta ja toisaalta paljon seiso-maahan-vaihtoja edessä olevan "esteen" kanssa, että saisi karsittua kyseisessä vaihdossa eteenpäin liikkumista.